Het winteruur en de 4 seizoenen

Voilà, ‘t winteruur is weer actief… de herfst is volop bezig. Ik vind het persoonlijk een prachtig en bijzonder boeiende en mooie periode. Het is ook een periode van loslaten. De bladeren vallen van de bomen en de natuur maakt zich klaar voor een rust/herstelperiode.

Ik heb al een hele tijd iets over de 4 seizoenen willen schrijven… maar eigenlijk meer burn-out gerelateerd.

Vandaag voelt deze (herfst)periode aan als een afscheid nemen, het loslaten van een intense 6 jarige periode. Het woord rouw heb ik al eens in vorige blogs laten vallen. Herfst is een ideale periode om los te laten wat ons niets meer oplevert. Het loslaten en erop vertrouwen dat niets echt verloren gaat.

Ik zie de 4 seizoenen als volgt:

-         Je hebt de lente … de natuur leeft dan terug helemaal op na een rustperiode, er is een nieuwe start, er zijn frisse ideeën, energie, de dagen worden langer en er wordt gezaaid.

-         In de zomer is er het resultaat van hetgeen gezaaid is geweest. De gewassen staan op hun hoogtepunt, in bloei. In de zomer laden we onze batterijen tijdens de lange dagen op voor de komende koudere periodes.

-         Na de zomer, in de herfst is er de periode van oogsten. Het binnenhalen en appreciatie van al het harde werk.

-         In de winter gaan dieren en planten hun winterslaap houden. Ze keren zich terug om te rusten en te bezinnen. Ook voor ons zou deze periode er één moeten zijn van rust en dankbaarheid van afgelopen jaar. Jaarlijkse evaluatie ? 😏

Waar ik al een tijd de vergelijking mee maak is dat de natuur specifieke periodes nodig heeft om te zaaien , te bloeien, te oogsten en te rusten.
Als mens begrijpen we dit ritme, de seizoenen niet altijd meer… we staan precies steeds verder van de natuur weg en we willen alleen nog maar oogsten. Elke dag als ’t kan.

Mijn huidig verhaal hierin…? Ik weet niet, mijn (en eigenlijk ieders leven) is constant onderhevig aan verandering, een verandering die we soms moeten aanvaarden en niet tegen vechten.
Of ik hier vrede mee heb en/of kan hebben… neen. Maar het inzicht hierin hebben is al heel wat denk ik 😉

Verdorie, (operatie) 8 november komt met rasse schreden nu wel héél dichtbij 😔

-Laatste weken wordt de website en blog écht zeer veel gelezen. Ik weet uiteraard niet wie jullie allemaal zijn maar ’t doet me plezier! Ook voor alle reacties die ik ontvang.

Nieuwe reacties kunnen nog steeds via de site : http://www.prostaatkankerop45.be/#contact

Of gewoon onderaan een blogartikel… of op 66.scoob@gmail.com

Ik heb ook –met mijn weinige kennis van facebook- een pagina trachten te maken : https://www.facebook.com/Prostaatkanker.op.45/

Thanks!

Reacties

  1. Veel sterkte kracht en moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms moet men veranderen, en tijdens deze verandering zien we terug op alles wat we hebben bereikt en op alles wat we hebben verloren. Tijd kunnen we niet terug draaien dus kijk met vreugde terug naar het verleden en sta open voor de toekomst.
    Veel sterkte met alles wat je doet. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grote veranderingen geven uw leven meer inhoud zowel goede als slechte omstandigheden der wacht uw nog een mooie toekomst die je zelf bepaalt heel veel sterkte en beterschap 👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals iemand op de blog zo mooi verwoordde...
    Voor elke deur die sluit, gaat er een andere open.
    Sterkte!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten